Baneoppdatering Borg Frisbeegolfbane
Postet av Magnus Luncke Halset den 21. Mai 2025
Banen oppgraderes for tiden, og det ligger kvist og kvast over alt. Her får du svaret på hva som er planen for banen i 2025.
Det er gøy å se hvor mange som alt bruker banen, selv om det fortsatt er litt snø i skogen. I tillegg kan man møte på greiner, stokker og løse kurver når man spiller en runde. Vi får stadig spørsmål om hva som er planen for de ulike hullene, og her skal vi gå gjennom banen kronologisk.
Førstkommende helg er det dugnad på banen. Greiner og stokker skal fliskuttes. Alle er hjertelig velkommen!
Målet med oppgraderingen er å gjøre banen både mer rettferdig og utfordrende, foran Norgescup Lofoten Master i august. Det innebærer å flytte noen kurver, lage ekstra (og vanskeligere) teepads, og rydde skog langs fairway. Vi får hjelp av banedesigner Mads Bentzen (dinbane.no) til å gjøre de riktige valgene.
Har du innspill på endringene? Kommenter innlegget. Du kan også kontakte Lofoten Frisbeeklubb på Facebook, her på nettsiden, eller send en melding til Magnus (99576115).
Hull 1
Kurven er flyttet to meter til venstre, slik at den står midt i åpningen. Dette lukter ACE! Det er også tatt ned noen trær på greenen, slik at et putt er mulig i hele sirkel 1. Det skal bygges en ekstra teepad på andre siden av skiløypa, ved siden av gapahuken.
Hvit er eksisterende teepad. Blå er ny og vanskeligere teepad.
Kurven er flyttet litt til venstre.
Hull 2
Kurven skal flyttes 15 meter lengre bak, mot hull 4. På ny green er det tatt ned mange småtrær, og det er kvistet godt på de trærne som står igjen. Det skal bygges en ekstra teepad 25 meter bak eksisterende teepad, så det første "gapet" er åpnet i høyden. Treet som har stått i knekken er tatt ned, for å gjøre det lettere å fade videre oppover fairway.
Hullet blir lengre i begge ender.
Kurv skal flyttes lengre bak.
ull 3
Ingen store endringer, men det er kvistet mer på trærne rundt green.
Hull 4
Teepad skal flyttes litt bak og til venstre, for å være bedre plassert i forhold til fairway.
Teepad skal flyttes litt bakover.
Hull 5
Venstre side av fairway etter "gapet" er ryddet, slik at flere får lyst til å hive langt fra tee. Kurven er flyttet 25 meter til høyre, inn en åpning i skogen. Dette er gjort for å gjøre hullet mer spennende. Nå trenger man et rett kast, og et som svinger godt til høyre, ikke to rette.
Kurven er flyttet
Hull 6
Det skal bygges ekstra teepad 30 meter bak dagens, litt inn i skogen. Kurven skal også flyttes ned på bakken, og 10 meter lengre bak. OB-linjene vil justeres, slik at det blir større plass der det er tenkt å lande, her skal også bakken flates ut med beitepusser.
Her skal blå teepad stå.
Hull 7, 8, 11 og 12
Kun mindre justeringer.
Hull 9 og 10
Disse hullene er litt for seg selv opp i skogen, og er ikke helt ferdige. Dermed blir de satt på pause i år. Kurvene flyttes til nye hull.
Hull 13 og 14
Det blir gjort justeringer på hazard- og OB-områder.
Hull 15
Kun mindre justeringer på trærne rundt green.
Hull 16 og 17
Småtrær langs fairway fjernes, og trær blir kvistet. På hull 16 vil det bli tatt en del greiner over fairway.
Hull 18
Ekstra teepad bygges 15 meter bak eksisterende teepad. Fra denne teepaden vil det være to fairwayer, å velge mellom opp til skiløypa. På "island green" vil det også være to ruter inn til kurven.
Ekstra teepad, og ekstra fairwayer.
Plassering for ekstra teepad, og ekstra fairway opp til høyre.
NYE HULL
Planen er at det skal bygges to nye hull mellom dagens 15 og 16.
Nye 14: Tee vil plasseres i nærheten av kurven til dagens hull 15, men er ikke helt bestemt. Hullet vil gå slakt nedover i en høyrekurve, og være mellom 70 og 95 meter. Kurvene vil plasseres på green rett ovenfor krysset i skiløpa.
Et utkast til nye hull 14.
Nye 15:
Her er vi godt i gang allerede. Første teepad (hvit) er på plass, og mye av fairway er ryddet. Hullet er helt åpent før man 20 meter før kurv skal treffe en av åpningene inn til kurv. Her han man velge å angripe kurven fra høyre eller fra venstre.
Hvit teepad. 73 meter til kurv. Åpningene inn i skogen er ikke ferdige.